שליחת וואטסאפ לשירות הלקוחות.  מייל: avivit@likut.co.il

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מי מפחד מחמציצים? על חומצה אוקסלית ועלים ירוקים

האם יש בעיה עם אכילת חמציצים? על חומצה אוקסלית והבריאות שלנו

 
בואו נעשה סדר – מותר או אסור לאכול חמציצים, תרד? ועלים ירוקים?
 
בכל פעם שאני ממליצה לאכול עלים ירוקים ובעיקר חמציצים, אני מקבלת תגובות של אנשים שמזהירים ש… אם תאכלו הרבה חמציצים ….
כאן יש 2 טענות:
1. שהם מונעים ספיגת סידן.
2. שהם עושים אבנים בכליות.
 
בפוסט הזה אני אסביר למה לאנשים בריאים אין ממה לחשוש.
אם אין לכם כוח לקרוא, פשוט קחו צרור עלים ירוקים, ותדעו שאתם עושים את הדבר הנכון.
אם יש לכם כוח לקרוא… יייישששש, בואו נתחיל 🙂
 
אז בואו נעשה סדר – מה נכון ומה לא נכון:
1. עלים ירוקים הם הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות לגוף שלנו.
הם עשירים בויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד שלל חומרים (משתנה מצמח לצמח) שכל הזמן מראים כמה הם בריאים לנו.
אנשים שלא אוכלים עלים ירוקים סובלים ממגוון של בעיות כי מערכת העיכול שלנו צריכה עלים ירוקים כדי לפעול בצורה מיטבית.
לסיכום:  המזונות העשירים בחומצה אוקסלית הם מאוד מאוד בריאים. אי אפשר להימנע מהם.
 
2. חומצה אוקסלית היא חלק מהחומרים שנמצאים בעלים ולא רק.
יש עלים שמכילים יותר ממנה כמו חמציץ, חומעה ותרד, ויש כאלה שמכילים פחות ממנה.
אפשר למצוא חומצה אוקסלית גם בירקות, פירות, תה, קקאו, אגוזים וזרעים.
 
(אגב, חומצה אוקסלית נקראת על שם החמציץ – שנקרא אוקסליס בלטינית).
 
חלק מהחומצה האוקסלית נקשר למינרלים ויוצר אוקסלט. לכן משתמשים בהם כמונחים נרדפים.
 
3. הגוף שלנו מייצר אוקסלטים בעצמו
וגם ויטמין סי (שהוא כל כך בריא וחשוב) הופך לאוקסלטים בגוף.
אז אין בעצם דרך להימנע מאוקסלטים בחיינו.
 
חומצה אוקסלית יכולה להיקשר למינרלים ליצירת תרכובות, לדוגמא סידן אוקסלט וברזל אוקסלט.
זה קורה בעיקר במעי הגס, אך יכול להתרחש גם בכליות ובחלקים אחרים של דרכי השתן.
 
4. מי שקובע אם החומצה האוקסלית תיספג בגוף או תיקשר לסידן הם חיידקי המעי.
אצל אדם בריא, רוב החומצה האוקסלית תפורק במעי הגס על ידי החיידקים הטובים של המעי.
(הם בכלל לא יגיעו להקשר לסידן , לכליות וליצור בעית ספיגה)
ואז התרכובות האלה יסולקו בצואה או בשתן בלי בעיה.
יש חיידק חמוד במיוחד בשם Oxalobacter formigenes שעבורו חומצה אוקסלית היא מקור אנרגיה.
מחקרים מראים שאצל אנשים שנטלו הרבה אנטיביוטיקה ואצל אנשים עם דלקות במעי, להם יש כמות קטנה של חיידקים אלו, יש נטיה גבוהה ליצירת אבנים בכליות!!
עוד קבוצה בסיכון היא אנשים שעברו ניתוחי מעקף קיבה או ניתוחים אחרים המשנים את תפקוד המעיים.
 
5. צריכת אנטיביוטיקה פוגעת משמעותית ביכולת של הגוף לפנות את החומצה האוקסלית.
 
יש אנשים שדיאטות עתירות אוקסלט מעלות את הסיכון לאבנים בכליות ובעיות בריאותיות אחרות בגלל רגישות בכליות, או בעיה במערכת העיכול בגללה האוקסלטים לא מפונים אלא מצטברים.
 
6. מה נגיד למי שחושב שחומצה אוקסלית מונעת ספיגת סידן בגוף?
חומצה אוקסלית נקשרת למינרלים כמו סידן ולכן היא מקטינה ספיגת סידן בגוף.
 
אבל… זה לא שאם יש חומצה אוקסלית הסידן לא נספג!
אלא שפחות סידן נספג.
והעלים הירוקים (כולל חמציץ ותרד) מכילים כמויות גדולות של סידן.
אז גם אם לא כולו נספג, עדיין המון סידן נספג.
 
7. מה נגיד למי שחושב שאכילת עלים עם חומצה אוקסלית יוצרים אבנים בכליות?

בדרך כלל, סידן וכמויות קטנות של אוקסלט קיימים בדרכי השתן בו זמנית (גם מהתזונה וגם כי הגוף מייצר אותם), אך הם נותרים מומסים ולא גורמים לבעיות.

אבל לפעמים הם נקשרים ויוצרים גבישים.
אצל אנשים עם נטיה גנטית, וכמויות אוקסלט גבוהות, עם שתיה מועטה, גובר הסיכון לאבנים בכליות. (שימו לב כמה שתיה מועטה משחקת פה תפקיד חשוב).

רוב האוקסלט שנמצא בשתן מיוצר על ידי הגוף, ולא נספג מהמזון.
לכן גם דיאטה קפדנית שנמנעת מחומצה אוקסלית לא תמיד עוזרת.

8. חומצה אוקסלית רגישה לחום.
לכן אם תחלטו את החמציץ או התרד במים רותחים, כמות החומצה האוקסלית תצנח משמעותית.

9. כמו בכל תחום – שם המשחק פה הוא כמויות

גם מים זה מאוד בריא. אם שותים 2-4 ליטרים של מים ביום נשארים בריאים. אבל אם תשתו 10 ליטר מים ביום תגיעו למיון עם הרעלת מים.

אותו הדבר עם עלים (כולל חמציץ) – הם מאוד בריאים לנו במידה. לדוגמא בחמציצים לא נאכל יותר מכוס חמציצים קצוצים ביום למשך יותר משבועיים ברצף. לרובנו, זו לא כמות הגיונית. אז אין בכלל ממה לחשוש.

לסיכום:

אנשים עם נטיה ליצור אבנים בכליות צריכים להתייעץ עם הרופא לפני צריכת עלים ירוקים בכלל וחמציצים בפרט.

אנשים בריאים המנסים להישאר בריאים אינם צריכים להימנע ממזונות דחוסים תזונתית רק משום שהם עשירים באוקסלטים. זה לא חומר שאמור להדאיג את רוב האנשים.
חשוב מאוד להרבות בשתיה כדי לשמור על בריאות הכליות.

 
 
להתראות בטבע
אביבית
המרכז המקצועי לליקוט – מלקטים עם הברקוביצ'ים
 
ביבליוגרפיה:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2399005/pdf/postmedj00075-0004.pdf
2. Noonan SC, Savage GP. Oxalate content of foods and its effect on humans. Asia Pac J Clin Nutr. 1999 Mar;8(1):64-74. PMID: 24393738.
3.
Traxer O, Huet B, Poindexter J, Pak CY, Pearle MS. Effect of ascorbic acid consumption on urinary stone risk factors. J Urol. 2003 Aug;170(2 Pt 1):397-401. doi: 10.1097/01.ju.0000076001.21606.53. PMID: 12853784.
 
4. Heaney RP, Weaver CM. Oxalate: effect on calcium absorbability. Am J Clin Nutr. 1989 Oct;50(4):830-2. doi: 10.1093/ajcn/50.4.830. PMID: 2801588.
5. Kelsay JL, Prather ES. Mineral balances of human subjects consuming spinach in a low-fiber diet and in a diet containing fruits and vegetables. Am J Clin Nutr. 1983 Jul;38(1):12-9. doi: 10.1093/ajcn/38.1.12. PMID: 6305185.
6. Worcester, Elaine M, and Fredric L Coe. “Clinical practice. Calcium kidney stones.” The New England journal of medicine vol. 363,10 (2010): 954-63. doi:10.1056/NEJMcp1001011
7. Gul, Zeynep, and Manoj Monga. “Medical and dietary therapy for kidney stone prevention.” Korean journal of urology vol. 55,12 (2014): 775-9. doi:10.4111/kju.2014.55.12.775
8. Holmes RP, Goodman HO, Assimos DG. Contribution of dietary oxalate to urinary oxalate excretion. Kidney Int. 2001 Jan;59(1):270-6. doi: 10.1046/j.1523-1755.2001.00488.x. PMID: 11135080.
9. Viana ML, Pontes RM, Garcia WE, Fávero ME, Prete DC, Matsuo T. Doença de Crohn e cálculo renal: muito mais que coincidência? [Crohn's disease and kidney stones: much more than coincidence?]. Arq Gastroenterol. 2007 Jul-Sep;44(3):210-4. Portuguese. doi: 10.1590/s0004-28032007000300006. PMID: 18060273.
10. Cirillo M, Iudici M, Marcarelli F, Laudato M, Zincone F. La nefrolitiasi nelle malattie intestinali [Nephrolithiasis in patients with intestinal diseases]. G Ital Nefrol. 2008 Jan-Feb;25(1):42-8. Italian. PMID: 18264917.
11. Mittal RD, Kumar R, Bid HK, Mittal B. Effect of antibiotics on Oxalobacter formigenes colonization of human gastrointestinal tract. J Endourol. 2005 Jan-Feb;19(1):102-6. doi: 10.1089/end.2005.19.102. PMID: 15735393.
12. Kaufman, David W et al. “Oxalobacter formigenes may reduce the risk of calcium oxalate kidney stones.” Journal of the American Society of Nephrology : JASN vol. 19,6 (2008): 1197-203. doi:10.1681/ASN.2007101058
13. Baggish MS, Sze EH, Johnson R. Urinary oxalate excretion and its role in vulvar pain syndrome. Am J Obstet Gynecol. 1997 Sep;177(3):507-11. doi: 10.1016/s0002-9378(97)70137-6. PMID: 9322615.
14. Holmes RP, Goodman HO, Assimos DG. Contribution of dietary oxalate to urinary oxalate excretion. Kidney Int. 2001 Jan;59(1):270-6. doi: 10.1046/j.1523-1755.2001.00488.x. PMID: 11135080.

רוצים להצטרף אלינו, להכיר את צמחי הבר למאכל ולמרפא שגדלים עכשיו?

למי שרוצה לצאת להרפתקאה טעימה ובריאה בטבע או ליד הבית.

בקורס מכירים: 

  • צמחי בר למאכל
  • צמחי מרפא לשימוש מיידי בטבע.
  • מיצויים ורקיחות מצמחי מרפא לשימוש ביתי.
  • פטריות בר למאכל
 

סיורי ליקוט מעמיקים למבוגרים בלבד

סיורים להיכרות מעמיקה עם הטבע.

הסיור כולל: 

  • סיור ליקוט מעמיק שחושף את הסיפורים שמאחורי הצמחים שאנחנו אוכלים ומשתמשים למרפא. נכיר לעומק את צמחי הבר למאכל ולמרפא.
  • סדנת בישול בה נלמד איך לשלב את הצמחים במטבח הביתי.
  • ארוחת צהריים עשירה ומפנקת של 10 מנות

 

קורס ליקוט מקצועי - להכיר את הטבע לעומק

הטבע נותן לנו הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים. 
אנחנו משתמשים רק באחוזים מועטים ממה שיש בו.

בקורס הזה לומדים מה הטבע עוד צופן בחובו שאנחנו לא מכירים.

הקורס כולל 13 מפגשים, ארוחות צהריים עם השף שלנו, ספר לימוד מלא של 450 עמודים, קורס דיגיטלי, וקבוצה בפייסבוק בה מקבלים עוד המון ידע נוסף.

 

לא מצאתם מה שחיפשתם? מוזמנים למלא את טופס יצירת הקשר שבתחתית הדף ואנו נשמח לענות לכם.

דילוג לתוכן